pondělí 15. března 2010

Herní mechanismy

HERNÍ MECHANISMY
Ve hře se vyskytují různé mechanismy, které slouží k nastavení rovnováhy sil ve hře, ke ztvárnění činností, které reálně nemůžeme provádět (boj, zamoření apod.) a případnému vyhodnocení takových činností.

Postava
Postava je daná především domluvou hráče s organizátory. Až na několik vyjímek umí postava totéž co hráč (tedy s výjimkou čtení a psaní, cizích jazyků a znalosti techniky).
Kromě její minulosti, cílů a vědomostí, které si hráč domluví s orgy, může hráč svojí postavu také výrazně profilovat vybráním si jedné z možných dovedností (viz níže)

Boj
Pro jednoduchost kalkulujeme s tím, že postava umí bojovat stejně dobře jako její hráč. Je možné hrát nemehlo, když se to k vaší roli hodí. Určitě ale nebudete superbijec, když jím nejste ani v reálu.
Boj se provádí pouze bezpečnými atrapami chladných zbraní (preferujeme měkčené varianty), případně atrapami palných zbraní, které střílí bezpečné projektily. Tím je myšleno takové projektily, aby nebylo nutné se na larpu pohybovat s ochrannými brýlemi (tedy ne airsoft!). Mezi chladné zbraně se počítají i vrhací zbraně, luky a kuše.
Všechny zbraně podléhají schválení organizátory.
Není žádný zásahový systém. Zásahy uznává zasažený a snaží se je podle svého svědomí co nejlépe zahrát.

Zbroje
Zbroj, aby byla organizátory respektována, musí být bytelná. Pokud takovou podmínku splňuje, dává hráčovi možnost jednou za boj ignorovat jeden zásah do libovolné, touto zbrojí kryté části těla.

Rvačka
Ve hře samozřejmě nemůžeme dopustit, aby se nedomluvení hráči opravdu rvali, když budou chtít nějaký konflikt vyřešit jinak než zbraní.
Pokud někdo vyvolá Rvačku (boj beze zbraně), učiní tak ukázáním na vyzvaného a zvoláním věty, která bude obsahovat číslovku. Ta vyjadřuje jeho hodnotu rvačky. Pak se oba hráči domluví a v závislosti na hodnotách rvačky souboj odehrají. Svojí hodnotu rvačky se dozvíte u libovolného organizátora (Petrius, Prasátko, Renglaren, Nerion, Digrein a Lyrel). Pokud neznáte svojí hodnotu rvačky, máte zrovna blbý den a máte automaticky jedničku. Silnější porazí nepřítele, stejné hodnoty znamenají bolestivou remízu…
Porážka znamená buď totální domlácení nebo vychytralé znehybnění poraženého (rozhoduje vítěz).
Hodnoty jsou od jedničky po pětku. Rozhoduje postava, kterou hrajete, ale i to jak se na ní hodíte.
- Jedna je pro postavy, které se neumí rvát
- Dva pro postavy, které se už někdy rvaly
- Tři a čtyři pro postavy, které se umí ohánět
- Pět je pro mistry bojových umění.
Tasením zbraně ve rvačce rvačka končí a bojuje se zbraněmi. Ozbrojeného člověka je možné rvačkou přepadnout pouze když to nečeká – dotykem oběma rukama, dříve než začne bojovat (například na ramena)

Zranění
Hra se odehrává v reálném čase, takže zranění bývají pro hráče dosti fatální. Léčení probíhá také v reálním čase, takže postavě se dostane spíše základního ošetření (když jí ho někdo poskytne), které maximálně zmírní bolest a zastaví krvácení. Rozhodně se nebude jednat o zázraky. Zranění je nutné autenticky hrát. Pokud na to někdo nemá, kdykoliv se může domluvit s organizátory, že jeho postava umře.
Žádná náhodná rána v boji není smrtelná. Může maximálně vést k vážnému poranění, na které postava posléze umře (záleží na úvaze hráče zraněné postavy, případně mohou zasáhnout organizátoři). Vyloženě smrtelné je zranění, pouze pokud postavu někdo dorazí nebo se mu povede nějaký zákeřný útok (podřezání). Nezapomeňte na larpovou modrost, že „je lepší trapně umřít než trapně neumřít“!

NemociTučnéVe hře je možné se setkat i s různými nemocemi. Co přesně dělají a jak se projevují, budou vědět postižení. A do určité míry i léčitelé...
Jediná nemoc, kterou můžete během hry získat navíc, je nemoc způsobená Špínou.

Špína
Špína je ve světě po Pádu označení pro všechny typy zamoření, které lidem denně ztěžuje život. Ve hře bude Špína zastoupena třemi mechanismy.
> Zářič - bude představovaný zeleným lightstickem. Pokud ho uvidíte a budete blíže jak tři metry, považujte se za zasaženého.
> Špinavá voda - pokud se napijete vody nebo sníte nějaké jídlo, které chutná výrazně po octu, máte to jasné. Jste zasaženi také.
> Zelený sliz - pokud se holým povrchem těla dotknete tohoto hnusu, jste zasažení také.

Běžná postava nepozná ihned, že je zasažená. Účinky se začnou projevovat pomalu a postupně. Základními projevy jsou různé vyrážky a bolesti. V případě zásahu kontaktujte organizátory. Budete instruováni co dál a případně namaskováni. Zásah Špínou ve hře neznamená smrt. Je to ovšem zvrat ve hraní postavy. Zásah Špínou je totiž obvykle velmi nepříjemný a neléčitelný. A také výrazně zkracuje život...

Terén
Platí pravidlo, že interiér haly je neměnný. Nic neničte, ani se nesnažte odstranit překážky, které zjevně brání v přístupu na nějaké místo. Pokud bude v prostoru něco zničitelného (například visací zámek, herní rozvodna elektřiny apod..) bude to označené zřetelnou visačkou. Stejně tak budou označené případné předměty nebo skrýše různě umístěné v prostoru. To celé čistě z toho důvodu, abyste nezničili nebo neodnesli něco, co patří k hale

Majetek
Mimo kostýmu a vašeho zavazadla je veškerý váš majetek herní. Myslí se tím veškerý majetek, který máte v plánu pustit do hry (věci na výměnu) nebo vám dávají možnost zásadně ovlivňovat hru (zbraně, techy,...). Níže je jakýsi ceník výbavy. Platí, že výbava běžné postavy by neměla výrazně překročit "relativní hodnotu" 100. Samozřejmě hodnoty jsou orientační a rozhodně vám nebudeme přepočítávat. Nicméně snažte se být fér a držet se jí. Množství a cenu výbavy mohou změnit i některé dovednosti. .

Dovednosti
Každý hráč má možnost si pro svojí postavu zvolit jednu dovednost.

Vzdělanec - rozumí více věcem a především umí číst a psát (což ostatní bez této dovednosti neumí)

Bojovník - má čtyřikrát levnější nákup z kategorie Zbraně, munice a jiná výbava

Hledač - z jeho postavení plyne respekt. Pozná Špínu dostatečně včas, aby se jí dokázal vyhnout. (pravidla dodáme zájemcům)

Technik - jako jediný hráč smí zapojovat elektroniku a opravovat techy.

Obchodník/boháč - může si do hry vzít dvojnásobek výbavy

Zloděj - smí krást méně cenné předměty. Bez této dovednosti nikdo krást nesmí. Pro toto pravidlo máme své důvody. (podrobnosti dodáme zájemcům, kteří projdou výběrem)

Zplozenec Špíny - někteří mrzáci (lidi postižení Špínou) jsou na tom tak zle, že jsou pro ně slabší projevy Špíny denním chlebem. Vystavením se slabšímu působení Špíny se v jejich životě nic zásadního nezmění. (zájemcům pravidla dodáme)

Léčitel - je člověk, který se v léčení vyzná. Pokud vás ošetří on, máte docela slušnou šanci, že přežijete. (zájemcům pravidla dodáme)

Výbava a její "relativní hodnota" (neodráží úplně přesně herní hodnotu předmětů, je spíše mechanismem, který určuje, kolik si toho může hráč vzít do hry)
Pití
- Pitná voda na prodej 5/litr (voda pro osobní potřebu není omezena)
- ochucená voda/čaj 10/litr
- káva, lektvar, extra čaj - 5/šálek
- kvaška (pivo, víno) 50/litr
- chlast (tvrdý) 50/deci

Jídlo
- obyč (suché pečivo, brambory apod., pytlík lokálních bylin) 10/porce
- slušné jídlo (obsahuje maso, ochucovadla apod., pytlík sušeného ovoce, oříšků, soli, koření) 20/porce
- super jídlo (konzerva, med, čokoláda) 30/porce
- čerstvé ovoce/zelenina 10/kus

Předměty
- běžný materiál (trubka prkno, klubko provázku nebo drátu, hrst hřebíků či šroubků) 5
- lepší materiál (kus oděvu, větší kusy látky nebo kůže, trofeje ze zvířat) 10
- malá cetka 5
- ozdoba vyrobená z více cetek (náhrdelník...) 10
- funkční předmět (hračka, hlavolam, nářadí) 20
- obyč. nádoba 10
- nefunkční tech 20
- malý funkční tech (baterka, blikačka...) 50
- velký funkční tech (rádio) 100
- obrázek, kus papíru 5
- kniha 50

Drogy
- cigareta 5
- váček tabáku 30
- jiné drogy (houbičky, durman, tráva...) 30 za dávku (ve hře nebude prezentováno reálnými drogami!)

Palivo
- svíčka velká 5
- lampový olej, petrolej 10/litr
- benzín/nafta 50/litr
- baterie, funkční 25

Zbraně, munice a jiná výbava
- nůž 10
- chladná zbraň (mačeta, sekera, kopí, trubka,…) 20
- chladná střelná zbraň 50
- předovka 200
- palná zbraň na pevné náboje (pistole) 400
- velká palná zbraň na pevné náboje (puška) 600 (spíše pro ilustraci)
- prázdná nábojnice 5
- funkční náboj 40
- střelný prach (5 výstřelů) 40
- granát 400
- zbroj 80

Žádné komentáře:

Okomentovat